Brand New Profile digitaliserar branschen

För oss i huset är inte Brand New Profile något nystartat företag – vi har lunchat, skrattat och umgåtts i flera månader – men det är först nu de tar steget ut på den öppna marknaden. Sedan i höstas har de utvecklat sitt kunderbjudande, kopplat greppet om leverantörerna och byggt en webbplats med e-handel som ska utmana hela reklam- och profilbranschen.

Och nu har de äntligen lanserat sin webbshop.

”Det ska vara enkelt, roligt och tryggt att handla profilprodukter. I vår webbutik kan du slutföra hela köpet online, utan handpåläggning. Vi är inte den första webbutiken, men vi tar det ett steg längre. Vi vill utmana det traditionella sättet att köpa profilreklam,” säger Fredrik Holm, vd.

Webbshoppen har redan över 50 000 artiklar i sortimentet och det är enkelt att söka efter specifika produkter och lägga till sin logga. Inom en timme får man tillbaka en färdig designskiss. Det framgår tydligt vad varan kostar, vad trycket kostar och vad slutpriset blir för kunden.

”Många leverantörer är digitalt omogna och vi har fått arbeta mycket med att göra deras data sökbar, överskådlig och användbar i våra system. Det är inte jättekul att få 1 250 artiklar i en batch, med produktbeskrivningar som vi måste klippa ut och klistra in manuellt i vårt system,” förklarar Sandra Bandick, sälj- och marknadskoordinator.

Sandra är i grunden inredningsarkitekt och designer, men titulerar sig (halvt på skoj, halvt på allvar) Örebros mest censurerade konstnär. Senast kommer hon från Open art. Det går dessutom ett rykte om att Sandra varit verksamhetschef på ett par nattklubbar i stan och att man kan höra hennes röst på Prison Riots senaste platta.

Fredrik har tidigare arbetat med försäljning och marknadsföring, och varit ansvarig för inköp av profil- och reklamprodukter, på bland annat Siba, Würth och Solar. Det var ur krånglet kring att ta fram snygga och prisvärda produkter till personalen och kundevent som idén till Brand New Profile föddes.

”Vi vill vara den leverantör vi själva inte hittade som inköpare,” förklarar Fredrik.

Det var hela tiden självklart att Brand New Profile skulle ha kontor på Creative House – inte minst med tanke på att det finns flera andra startups inom tech, it och digitalisering i huset. Genom nätverkande, utbyte av idéer och samverkan med varandra kommer företagen här lite längre än de skulle ha gjort annars.

Brand New Profile brandnewprofile.com