Malin Karlsson

Vi haffar Malin på väg från kaffemaskinen och slår oss ner i fikarummet på plan 1, där vi pratar om basket, matmarknader i Singapore, en insikt på chokladfabriken i Melbourne och inte minst kommunikation.

»Som digital kommunikatör gör jag många olika saker: skriver texter, skapar inlägg på sociala medier, gör marknadsplaner, assisterar med webbdesign och även strategi. Det sista är en del av min nisch; just kommunikationsstrategi. När man jobbar på en byrå så handlar det alltid om teamwork och även om vi har våra olika kompetenser så jobbar vi väldigt mycket tillsammans och bollar idéer mellan varandra,« berättar hon.

Vad är bra kommunikation och hur ska man tänka kring det i sin organisation?

»Kommunikation handlar oftast om så kallat ”inbound”, alltså när någon kommer och söker upp dig eller får syn på dig; vad är det för bild de får av dig och din organisation? Det handlar om att beskriva ett företag, berätta en story om vem man är och vad man står för. Mycket av det vi gör grundar sig någon form av varumärkesarbete; vilka är ni, vad vill ni stå för, hur vill ni låta?«

Foto © Mats Denánd

Hur skiljer det sig från marknadsföring?

»Marknadsföring är enkelt sagt mer ”outbound” och handlar istället om att företaget tar sig dit kunden finns, det kan vara digitalt eller fysiskt, och berättar hur man kan underlätta för dem på något sätt genom sina tjänster eller produkter. Jag skulle säga att alla företag behöver både inbound och outbound, alltså både kommunikation och marknadsföring, för att nå sin fulla potential.«

En gris som älskar basket

Malin är född och uppvuxen i Nya Hjärsta på väster i Örebro, men flyttade som trettonåring med familjen till Sörbyängen. Hon gick först på högstadiet i Almby, men gick vidare till Kunskapsskolan när de slog upp portarna (något vi snart ska återvända till). På gymnasiet blev det natur med elitidrottsinriktning mot basket på Risbergska skolan.

»Jag är en stolt gris, som vi säger…« skrattar Malin. »Under gymnasietiden var jag ganska driven och med i många föreningar på skolan, bland annat var jag med och arrangerade Krampen – en tävling mellan Karro och Risbergska. Första året vann vi!«

När vi börjar prata om gymnasiet och basket märker man att det här har varit något speciellt för Malin.

»När jag började på gymnasiet ville jag bli proffs; jag levde verkligen för basket och det har haft en stor betydelse för vem jag blev som person. När du väljer att göra en elitsatsning så tar du ett stort kliv, du bestämmer dig för något, och det betyder mycket: Du måste se till att du får i dig rätt antal kalorier per dag, du måste planera in trettiofem minuter för svenskaläxa i kalendern och tacka nej till att träffa kompisar på grund av träning. Det är ett stort commitment!«

Det var här hon lärde sig att jobba mot uppsatta mål, kunna planera sin tid och genomföra det hon bestämt sig för att hon ska göra, vilket är egenskaper hon har stor nytta av i jobbet som kommunikatör.

»Jag var nog kär i basket lika mycket som man kan vara kär i en person. Nu blev det ju ingen proffskarriär, men jag lärde mig otroligt mycket på vägen.«

Från Melbourne till Södra Lindhult

Efter gymnasiet tog hon ett sabbatsår och åkte på en Working Holiday-resa till Australien. För att finansiera en del av resan och boendet började hon arbeta i en chokladfabrik i bästa Willy Wonka-stil.

»Vi stod 2016 och packade choklad i Melbourne; vek in kanterna på förpackningarna för hand. Man tror inte det finns den sortens jobb längre, men det är sant! Det var jag, ett par indier, en tjej från Sri Lanka och ett par australiensare. Alla vi som packade var tjejer och killarna var chefer – så klart,« säger Malin och himlar med ögonen.

Hon beskriver det ändå som en bra arbetslivserfarenhet.

»Vi började få slut på pengar, så jag behövde verkligen jobba. Varje dag; gå upp tidigt, ta bussen, gå till fabriken… Jag lärde mig mycket på det här karga, enkla och ganska enformiga jobbet.«

Men så en dag i solstolen plingade det i telefonen. Det var en notis i kalendern om att det var sista ansökningsdag till universitet.

»Panik! Vad ska jag bli? Jag ville bo hemma, för att spara pengar, så jag kollade vad som fanns på Örebro universitet. Vad tilltalar mig? Biolog? Journalistik? Biomedicin? Inget av det kändes rätt, men när jag läste om Medier, kommunikation och PR; här kan jag se mig själv! Att få jobba med varumärken och hjälpa företag att gå från bara ett namn till att faktiskt betyda något för människor? Jag skickade en ansökan på fem minuter och gick ut i solen igen.«

Malin beskriver första introduktionen som extremt tråkig, men att hon vid andra, tredje och fjärde föreläsningen satt helt hänförd.

»Det här är fantastiskt – det här är det jag ska jobba med! Det var riktig tur; välja utbildning på magkänsla och direkt känna att det här kan jag bli bra på och det är roligt.«

Sista terminen åkte Malin iväg som utbytesstudent.

»Miami? Boston? Calgary? Men jag hade aldrig upplevt Asien, så det fick bli Singapore. Vad tusan, nu kör vi! Varför inte? Jag åkte ensam ner dig; kände ingen. Singapore är väldigt speciellt; hela staden är ett matmekka. Folk lagar typ inte egen mat, men de har ett helt fantastiskt utbud av restauranger och Hawker Centres. Det är som en saluhall, fast inte lika flashigt; det är prestigelöst och du sitter vid ett risigt plastbord och får två ätpinnar. Men du är där för maten, inget annat, och den är fantastisk! Flera av deras Hawker Centres har fått Michelinstjärnor!«

Malins studentkorridor hade inte ens ett kök, men å andra sidan kostar en måltid bara 10-40 kronor på ett Hawker Centre, så varför besvära sig?

»Singapore är klassat som ett av världens renaste och mest teknologiskt utvecklade städer. De har otrolig arkitektur; museer, trädgårdar, företagsbyggnader, allt möjligt. De satsar verkligen och allt är top-of-the-line. De har till och med ett stort vattenfall mitt i sin flygplats.«

Efter studierna i Singapore blev det en vidareutbildning på Bergh’s School of Communication i Stockholm, med fördjupning inom sociala medier och framtidens kommunikation.

Högstadieförälskelsen

Malin bor idag med sin sambo Alexander i Södra Lindhult och de letar lite halvt efter ett hus.

»Vi träffades första gången när vi gick i samma klass på Almbyskolan och hade en liten kärleksperiod, men det var för läskigt och blev aldrig något mer. Vi var små och oskyldiga. I gymnasiet gick vi på olika skolor och kom ifrån varandra. Flera år senare, när jag var i Australien, lade han ut på Snapchat att han hade fått tag i biljetter till Bruce Springsteen. Jag skrev till honom i eufori: ”Nä! Hur fick du biljetter?” Han erbjöd mig att hänga med och ett halvår senare gick vi ett gäng på konserten. Vi fortsatte sedan att hänga som kompisar något år…«

Resten är så att säga historia.

Vad är det bästa med Creative House?

Malin började på kommunikationsbyrån The Tribe Lounge i mars 2021 och trivs som fisken i vattnet. Hon har redan fått en bra känsla för de andra företagen här i huset.

»Det bästa med Creative House är möjligheterna; vi har flera fina samarbeten med personer och företag som sitter här. Människorna är öppna, nyfikna och likasinnade; man vill ta reda på vad andra håller på med. Alla vill utvecklas och jobba framåt.

Jag som gillar att prata med folk tycker att det är skönt att jag kan gå fram till vem som helst och prata om vad som helst; och de nappar! Det är härligt.«

Passioner i livet

Om det inte redan har framgått så kan vi nämna att Malin har en förmåga att snöa in på det hon gör för tillfället – oavsett om det är basket, kommunikation eller drycker. Bland annat berättar hon om ett vin, som hon köpte från Tillfälligt sortiment-hyllan när hon jobbade extra på Systembolaget under studietiden.

»Jag hade läst på om vilka toner och smaker man skulle kunna känna i vinet, så jag ville hitta en mörk choklad, kanske med tranbär, som skulle matcha det. När vi sedan skulle smaka det tvingade jag min sambo att verkligen ta choklad i munnen och blanda med vinet; och ha det kvar i munnen. Det var en tiopoängare! Det är en fantastisk upplevelse när mat och dryck möts, och det blir en helt ny grej. Jag började nästan grina!«

Hon understryker direkt att hon absolut inte är någon expert på viner, men tycker att det är roligt och spännande att lära sig nytt. Malin beskriver vin och öl som levande produkter, som i mötet med olika sorters tilltugg kan ge oväntade och intressanta smaker. Drycker är ett intresse hon haft med sig i många år, men just nu är det något helt annat som pockar på nyfikenheten.

»Jag har fått nys om att det finns svampar i skogen, så nu är jag helt insnöad på matsvampar.«