Ville Hanzén

Hans största intresse är böcker – när Ville åker till London packar han ner en mjuk väska i en hård resväska. På vägen hem igen flyttar han kläderna till den mjuka väskan och fyller den tjocka väskan med böcker.

»Det viktiga är inte bara ämnet, utan också hur böckerna är –­­ omslaget, storleken, sättningen i inlagan och så vidare. Jag kollar alltid var böckerna är trycka och köper i princip aldrig pocketböcker,« berättar han.

Vi går händelserna lite i förväg… för vem är egentligen Ville Hanzén? Han skrattar och svarar snabbt på den direkta frågan:

»Jag är årets Unga företagare i Örebro län. Det är stort, haha!«

Företagarna utser Årets unga företagare i Örebro län och de beskriver pristagaren 2020 som ”en entreprenörssjäl med stor kärlek till sin hemkommun. Personen vågar prova, vågar satsa och tänker nytt och stort, och det har lagt grunden till ett lönsamt företag fyllt av kreativitet.”

Om vi ska bredda bilden något så är Ville 31 år gammal, bor i Näsby och är pappa till Gillis (född 2016). Här på Creative House driver han Gul PR, en byrå som jobbar med allt från böcker, film och standup till industribolag och teknik.

»Min son driver också småföretag:­­ Gillis pantservice. Jag tror att han har samlat ihop drygt 4 500 kronor senaste halvåret. Det är kul!«

På Gul PR jobbar idag sex personer, inklusive Ville själv, men alla har inte kontor här i huset – eller ens i Örebro.

Tiden innan Gul PR

Vi pratar om uppväxten i Sävsjö, om partipolitik, rockband, flyktingar och hur det kom sig att han startade PR-byrå.

»Jag jobbade för dåvarande Folkpartiet i Jönköpings län och sedan LUF i Sverige. Precis när jag skulle ta tag i mina studier fick jag chansen att börja som PR- och kommunikationsansvarig på bokförlaget Libris – där för övrigt Inger Lundin var vd och förlagschef. I samband med att jag började på det jobbet flyttade jag och min före detta fru hit till Örebro och på den vägen är det.«

Idag är Ville medlem i Centerpartiet och sitter i styrelsen för Gustavsvik, men säger att han inte har tid att engagera sig djupare i politiken. Varför han gått från Liberalerna till Centern beror inte på att Ville ändrat åsikt, menar han, utan på att partierna rört på sig åt varsitt håll.

»Jag blev engagerad för en generös och human flyktingpolitik, även om också andra frågor har blivit intressanta av olika skäl. Idag står Centern för en mer liberal ingång i frågor som ligger mig nära,« förklarar han.

Han hymlar inte med att kraven på hårdare tag och batongretoriken från Liberalerna inte känns speciellt frihetlig.

»Jag har alltid tänkt att jag vill driva något eget – men inte vågat tidigare. Lite för att jag har haft utbildningsångest, eftersom jag inte har några högskolepoäng, men jag insåg snart att det var helt onödigt. Idag skulle jag aldrig anställa någon på grund av högskolepoäng, utan det måste finnas något mer, att man vill något.«

När vi pratar om att vara chef lyser en ödmjukhet igenom och Ville skruvar lite på sig under samtalet. Han berättar att han jobbar på att vara en bra chef och försöker att utvecklas hela tiden.

»Ibland har jag problem med att vara tydlig; det blir gärna lite luddigt. Men jag tror att jag är en ganska lyssnande person, vilket jag tror är en styrka,« säger han.

Vad innebär det att vara en entreprenör?

»För mig är entreprenörskap att hela tiden vilja framåt; att vilja bygga något. I min värld kan det ofta gå ihop med saker utanför företagen; en entreprenörspersonlighet vill bygga något. Det kan vara organisationsmänniskor av olika slag, som är ideellt engagerade och startar föreningar eller idrottslag. Den som ser till att det händer något med vännerna och drar ihop alla. Det kan vara någon som är driven inom politiken. Det kan vara väldigt blandat, men en entreprenörspersonlighet är någon som bygger något och en entreprenör bygger oftast bolag.«

Farmor är den stora förebilden

Som vi tidigare nämnt är Ville uppvuxen i Sävsjö i Småland. Det är en liten ort med ungefär 5 500 invånare.

»Det finns otroligt mycket företag; trähusindustrier och underleverantörer till trähusindustrierna. Gnosjöandan finns inte bara i Gnosjö, utan i hela Jönköpings län. Det är mycket företag! Härifrån har jag med mig att det är möjligt att göra saker och en tro på snällhet, mina värderingar och min människosyn.«

Ville beskriver sin uppväxt som trygg och bra, med många vänner och mycket möjligheter.

»Det var en jättebra uppväxt och jag fick möjligheten att göra mycket saker som man kanske inte får göra i större städer. Ibland klagade man på att det inte fanns så mycket att göra, men istället fick man möjlighet att hitta på saker; skapa konserter, starta inlineslag, bygga ett lokalt politiskt ungdomsförbund och det fanns smidig tillgång till replokaler.«

Från barnsben och upp till han var ungefär fjorton år gammal spelade Ville hockey i HA74, men gick i mitten av tonåren över till att spela bas i det stenhårda garagebandet Purgatory istället. Idag hejar han, inte helt oväntat, på favoritlaget HV71. När det kommer till fotboll är det Gillis barnlag i ÖSK som gäller.

»Farmor och farfar bodde nära oss och hon gick i pension när jag började tvåan. Jag var jämt där och gjorde läxor; hon bakade bullar och skötte mycket praktiskt i kyrkan. I allt hon gjorde; såg hon andra. Farmor är på många sätt min största förebild,« säger Ville.

Farfar gick tyvärr bort för några år sedan, men farmor bor kvar i Sävsjö. Ville berättar att han har fått mycket av sin inställning från henne.

»Jag brinner för att man inte ska döma människor så fort; att man ska ge människor en chans.«

Bästa sättet att skaffa sig fler kollegor

Ville berättar att Gul PR tidigare satt i ett kontor nära Karolinska skolan, men behövde större lokaler på grund av att de blivit fler och fler. Creative House passade bra, för att de kan växa organiskt och flytta in i precis så många kontor de behöver under den närmsta framtiden.

»Jag uppfattar Creative House som en generös och livlig plats. Kontakten med Fredric är också en viktig del i att vi sitter här; han står för värderingar som jag tycker om. Han har en bra människosyn! Dessutom sitter det flera kreativa näringar här, men ingen som jobbar explicit med PR, så det blir ett ömsesidigt komplement.«

Vad är det bästa med Creative House?

»Att det är otroligt mycket skönt folk här – man får indirekt flera kollegor.«

Kan du berätta något om dig själv, som (nästan) ingen annan i huset vet?

»Jag samlar på snoppgubbar från olika länder! Det började med någon gudafigur från Turkiet, sedan fortsatte det med en från Egypten och så vidare. Det har gått så långt att kompisar börjat köpa. Det är en utmaning i vissa länder; i exempelvis Jordanien var det jättesvårt.«