Fem pitchar på scenen

Vi rapporterar live från Live at Heart Creative, på Konserthuset i Örebro, där entreprenörer, startups och investerare möts. Målet är att skapa en spännande mötesplats för företagare och bolag från hela Norden – och ge dem en chans att träffas. Det blir mingel, keynotes, intervjuer på scen och paneldiskussioner.

Fem startups får pitcha sina företagsidéer och publiken är med och röstar om vem som har den bästa pitchen.

Yobber

Yobber gör rekrytering annorlunda. Alla vet hur svårt det är att hitta rätt personal. Det handlar inte bara om att hitta rätt utbildning eller kompetens, utan även vilka personliga egenskaper de sökande har. Yobber vill sätta den fysiska intervjun först, men i ett digitalt format.

– Vi har ett format för videointervjuer. Frågorna som ställs, ja, det väljer ni själva. Om det ska handla om jobbet eller om något annat. Svaren spelar den sökande in på video, säger Britta Klingberg på Yobber.

Mängden ansökningar minskar och kvaliteten ökar på de sökande. Som rekryterare får du mer att gå på än en kort text och som bäst en bild. Yobber kapar tiden och energin som går åt för att köra en rekryteringsprocess.

– Ni träffar rätt kandidater direkt på intervjun, säger Britta Klingberg

Virkesbörsen

Som skogsägare har man investerat stora pengar och vill så klart få bästa möjliga avkastning för sitt arbete. Men hur gör man det mer effektivt i en över tusen år gammal bransch? Genom den digitala plattformen Virkesbörsen kan skogsägare och virkesköpare mötas under rättvisa, transparenta och smidiga former.

– Som skogsägare står man där i skogen och undrar… vem ska jag sälja till? Vem betalar bäst? Vad ska jag göra av det här? säger Adam Aljaraidah på Virkesbörsen.

Han menar att Virkesbörsen är en supersimpel lösning. Skogsägare registrerar sig och vad de vill sälja, skogsköparna får en notis om att något är till salu inom deras område. Köpare och säljare hittar varandra och Virkesbörsen genererar automatiskt ett kontrakt som är färdigt att signera. Genom Virkesbörsen tjänar skogsägarna mer pengar och virkesköparna sparar pengar på upphandlingar, stillestånd och administration.

Moonlight Industries

Miko Lazic är fotograf, regissör och filmskapare. För fyra år sedan ville han göra ett stort steg i sin karriär.

– Jag hade regisserat två långfilmer och kände mig mogen att göra en egen film. Jag ville bli mer independent och investerade pengar i en egen film. Men det gick inte så bra. Jag var så snål att jag anställde en b-fotograf, som inte kunde få fokus i filmerna, säger Miko Lazic på Moonlight Industries.

Inför en tagning repeterar skådespelarna i timmar, man mäter avstånden med måttband och markerar var alla ska stå i scenen. När man väl börjar filmar – och det kan vara en kalasbra scen – så säger plötsligt b-fotografen att skådespelarna inte står där de ska. Filmen blir ofokuserad.

– Jag har suttit vid klippbordet och haft en fantastisk scen som jag inte kan använda, för att det är oskärpa. Därför ville jag ha en ny uppfinning som ger automatiskt fokus. Men det fanns inte på marknaden, säger Miko.

Han har jobbat ihop med Örebro universitet för att ta fram den lösning som inte fanns. Bland annat har man arbetat med AI för att känna igen ansikten och skapa autofokus. Nu har man en färdig produkt som kan rädda de över 20 % av alla tagningar som kastas.

Glad

Oskar Carlsson frågar oss varför det inte finns en modern bokningsplats för taxibilar, där elbilar premieras och beställningarna är enkla. smidiga och digitala. Glad har tagit fram en plattform, som lanserades i Göteborg för tre månader sedan, och tanken är att effektivisera bokningarna för både kunderna och taxibolagen. Det blir en win-win där miljön kanske tar hem guldpokalen.

– Vi behövde börja samarbeta med alla andra elbilsbolag som fanns i stan. Vår digitala lösning tar hand om hela det stora flödet av bokningar, säger Oskar Carlsson.

Systemet är enkelt att använda, resorna debiteras utifrån tillgång och efterfrågan och avgiften sätts i förhållande till antalet resor som erbjuds. Nu har Oskar flyttat till Stockholm, där marknaden är sju gånger större, för att göra samma resa som i Göteborg. Glad har vuxit mycket på bara tre månader och man ser en enorm tillväxtpotential i framtiden.

– Jag vill välkomna alla som vill vara med på resan och vara med och bygga upp Sveriges nya stora taxibolag, säger Oskar Carlsson.

Gigital

Det finns ingen uppenbar lösning för att boka artister och gigg. Antingen bygger de på abonnemang, vilket kräver stor kvantitet (på bekostnad av kvaliteten) eller har de andra inriktningar som exempelvis konserter eller andra evenemang. I varje fall har det varit så fram till ett syskonpar, en C-kändis och en bodybuilder lanserade Gigital i maj 2017.

B2B-booking. Det finns ingen uppenbar lösning för att boka artister.

– It’s not Rocket Science! Det är människor som gör musik och människor som vill boka musiker. Det är bara att koppla ihop dem med varandra, säger Givar Shabani, medgrundare av Gigital.

Gigital får nya kunder hela tiden, främst inte B2B, utan att ens marknadsföra sig.

– Enligt min erfarenhet kommer en bra DJ aldrig att bli duktig på att fakturera. Genom Gigital får de betalt snabbt och till rätt pris. Det här är det nya sättet att boka nästa gigg, säger Givar Shabani.

Live at Heart CREATIVE