De lämnade sina stora lokaler intill Stortorget i Örebro och flyttade in på Creative House den 14 augusti i år. Dessutom utgår tre personer från kontoret på Olof Palmes gata i Stockholm. Vi pratar om Yobber – ett företag som arbetar med videorekrytering.
”Anledningen att vi flyttade hit var för att hamna i en miljö som ger oss energi. Vi satt två personer i ett stort kontorsrum i ett företagshotell mitt i stan. Centralt och bra läge, men vi träffade aldrig några andra än oss själva,” förklarar Peter Röseberg, vd.
Under sommaren rekryterade man tre nya säljare och bara några veckor efter flytten till Creative House utökades ytorna. De tre säljarna sitter nu i ett eget rum, där de kan ringa kunder och köra webbdemos utan att störa sina kollegor. Dessutom finns det gott om konferens- och grupprum att låna vid behov, vilket passar bra vid veckosluten när kollegorna från Stockholm ansluter.
”Vår grundare Wanja Todorovic satt som rekryterare i IT-branschen. Det var runt 2005. Han blev trött på att träffa människor som inte stämmer med sitt CV. Det var då Yobber föddes som idé, men problemet var serverlösningar och att streaming var ovanligt. Det blev för krångligt att ladda ner programvara, spela in och skicka in,” berättar Jonas Hermansson, teknisk chef.
Runt 2013 började tekniken mogna och sociala medier utvecklades. Bredband, teknik och beteendet hos användarna kom ifatt. I början av 2014 kom första versionen av Yobber och varumärket arbetades fram. I september körde de första tjugo pilotkunderna igång i skarpt läge.
”Att flytta till Creative House har givit oss energi. Det finns flera bolag här som är i ungefär samma fas som oss och som är lika open minded. Vi delar till viss del samma utmaningar – vi är relativt små, men på väg uppåt. Det här känns som rätt miljö för oss!” utbrister Peter.
Direkt hittade man ett bra samarbete med Drivhuset, som bland annat använder Yobbers tjänst till Creative Dragons. En annan fördel som Peter och Jonas lyfter fram är det stora nätverket. När någon utifrån söker efter en tjänst eller person så finns det alltid någon i huset som kan hjälpa till.
”Dagens jobb och arbetsmarknad är annorlunda än för 100 år sen. Våra jobb kräver mer än bara know-how – jobb söks över hela världen och företag letar rätt inställning, potential och talang att satsa på. Med Yobber förändrar företag sitt sätt att utvärdera kandidater. Det är otroligt spännande och vi ser fantastiska vinster för användarna,” berättar Brita Klingberg, marknadschef.
Yobber är ett rekryteringsverktyg där den som rekryterar använder sig av en strukturerad videointervju med 1-5 tidsbegränsade frågor. Genom att ställa rätt frågor kan kvaliteten på ansökningarna bli väldigt hög. Samtidigt får alla sökare ett bra sätt att presentera sig och visa upp sig. Det ger dessutom en hög motivation bland de som söker, eftersom de ointresserade faller bort.
Rekryteringsverktyget passar framförallt bra för företag där personligheten är viktig vid rekrytering.
”Parken Zoo hade 16 olika typer av tjänster och skulle anställa 250 personer i åldern 16-19. Med hjälp av tre videofrågor hamnade de på närmare 100 % anställningsbarhet. De satt i princip med anställningskontraktet färdigt redan vid första mötet,” berättar Peter.
Om du tycker att Yobber verkar vara en intressant arbetsplats så kan jag tipsa dig om att de just nu söker nya medarbetare. Det är tre tjänster som ska tillsättas och givetvis sker det genom Yobbers egna rekryteringsverktyg. Klicka på bilden och läs mer: