Företag som jobbar Business-to-Business (B2B) står inför helt olika utmaningar, när det kommer till exempelvis marknadsföring, beroende på vilken utvecklingsfas de befinner sig i för tillfället. Det är något som kommunikationsbyrån The Tribe Lounge tagit fasta på.
»I byråbranschen är vi ofta duktiga på att berätta att vi gör snygga hemsidor, hjälper till med sociala medier eller vinner branschpriser. Vi vill istället ta fasta på de utmaningar kunderna står inför och berätta hur vi kan möta upp deras behov,« säger Anna Pojen.
The Tribe Lounge kallar sig hybridbyrå, där man kombinerar webbyrå, contentbyrå, brandingbyrå och digital byrå i en enda One-Stop-Shop. De har precis släppt sitt nya kundkoncept, och sin nya webbplats, där bolagens behov och utvecklingsfas står i centrum i stället för byråns ego och tjänster.
I behovskonceptet frikopplas kunderna från sin bransch – eftersom det inte är relevant för utvecklingsfasen – och istället tittar The Tribe Lounge på vilka behov som finns inom kommunikation och digital marknadsföring.
»Vi är lite av en uppstickarbyrå på marknaden och har hittat ett koncept som vi tror jättemycket på. Det vi gör är att hjälpa kunderna med smartare affärer och starkare relationer. Om det är video eller hemsida? Det är sekundärt; det kommer senare,« säger Anna.
Allt utgår från om ditt företag befinner sig i Startfasen, Förnyelsefasen eller Förvaltningsfasen.
»Utmaningen framåt är att berätta för kunderna hur vårt behovskoncept kan hjälpa dem att ta beslut. Det är ett nytt sätt att tänka, som vi hoppas ska hjälpa dig att prioritera vad som är viktigast just nu,« säger Malin Karlsson.
I startfasen har företaget eller varumärket troligen inte haft tid att fixa en bra hemsida, digital marknadsföring och grafisk profil. Mer etablerade bolag i utvecklingsfasen har många styrkor, men behöver kanske en kreativ boost för att komma framåt och hitta en mer modern känsla och stil.
I förvaltningsfasen har kunden redan ett erbjudande och varumärke på plats, men tiden räcker sällan till för att hinna med allt man vill. Då kan The Tribe Lounge avlasta teamet och komma med nya idéer.
Den här paketeringen, av The Tribe Lounge’s nya erbjudande, presenterades första gången på deras nya webbplats under förra veckan.
»Nya designen är innehållsdriven och clean utan ”lull lull”. Men några roliga detaljer kan den uppmärksamma hitta. Flera som kollat in sajten tycker att man får känslan av att man är i en app – modernt och fräscht,« avslutar Albin Sandh.