”Som en torr riesling från Alsace”

Stanley Wong, Emelie Oscarson, Mikaela Thörn, Hanna Wreeth och Minny Källman.

När Mikaela Thörn började som projektkoordinator på Svenska Dryckesmässor i början av november hade hon redan hängt med på ett par mässor. Hon kommer senast från Golfbaren, en kedja med fyra restauranger som kombinerar minigolf och krog, där hon jobbat som marknadsansvarig.

– Vi anställde Mikaela för att hon är en frisk fläkt och har kunskaper och egenskaper som kompletterar resten av teamet, säger Stanley Wong, vd.

Flyttlasset gick till Örebro efter att ha avverkat Vällingby, Mariatorget, Barcelona, Upplands Väsby och Vasastan i Stockholm. Det var kärleken som förde Mikaela hit efter fem års helgpendlande.

– Örebro är en mysig och hemtrevlig stad. Jag tycker om att man slipper åka tunnelbana eller pendeltåg, och att man kan gå överallt istället. Vi bor ganska centralt och har våra närmaste vänner väldigt nära. Jag trivs bättre här än i Stockholm. Enda minuset är att det inte finns hav eller vatten nära, säger Mikaela.

Hon beskriver sitt nya jobb som roligt och berättar att hon får höra många knasiga historier från sina kollegor. På ett mer professionellt plan ser hon fram emot många trevliga mässor och förklarar att hon vill spränga många rekord i försäljningen. Det märks att både hennes humor och erfarenheter uppskattas av kollegorna.

– Mikaela kommer in med mycket kunskaper och inspirerar oss; hon tar oss ett steg till. Samtidigt som hon är ambitiös och kul att jobba med känns det tryggt och skönt att hon är principfast, rekorderligt och ordentlig. Hon är som en torr riesling från Alsace; både frisk och elegant, säger kollegan Minny Källman.

Mikaelas bakgrund är inom restaurangbranschen, med både sportbarer, fik och finare restauranger med à la carte på meritlistan. Hon har tidigare även jobbat som säljare på Svenska dagbladet. Det var när hon läste entreprenörskapsprogrammet vid Södertörns högskola som karriären tog fart ordentligt och det var också därför hon var extra intressant för Stanley och gänget.

– I rollen som projektkoordinator finns det en stark marknadsinriktning. Stanley ville ha en tjänst som jobbar med koncepten kring marknadsföringen av alla mässorna. Jag tar med mina kunskaper som marknadsansvarig och kommer att jobba mer övergripande, säger Mikaela.

Hon blev extra glad när hon kom till Creative House för första intervjun och direkt kände att hon skulle trivas i huset.

– Jag har länge velat jobba på ett sånt här ställe, som känns lite industriellt och har en kreativ miljö. Man träffar en massa olika människor med olika bakgrunder och kan slå sig ner lite överallt för både möten och umgänge. Det är härligt med alla naturliga indelningar i lokalerna, säger Mikaela.

mikaela@svenskadryckesmassor.se