Den här veckan kryllar det av företagsamma ungdomar i huset och de har ockuperat eventytan med workshops, säljträning och samtal om affärsidéer, marknadsföring och entreprenörskap. Det är UngDrive som bjudit in ett 30-tal nior och gymnasieelever.
– Första dagen körde vi en hel del teamövningar, för att lära känna varandra och bryta barriärerna. Sedan blev det övningar runt affärsidéer och vad man kan göra. Det har varit kul, men hektiskt, berättar Christoffer Nordström.
Genom UngDrive får ungdomarna lära sig allt de behöver veta – av riktiga entreprenörer – för att lyckas med sitt eget företag och tjäna pengar på en egen affärsidé under sommarlovet. De får dessutom lära känna många nya människor, utvecklas som personer och framförallt ha riktigt roligt med ett skönt gäng.
Det här är ett sätt för ungdomarna att driva ett företag i sommar, istället för att exempelvis sommarjobba hos kommunen.
– Under tisdagen fokuserade vi på marknadsföring och igår fokuserade vi på sälj. Adam Vikströms sju nyckelfaktorer till bra sälj fick inleda dagen och sedan tog vi det därifrån. Det är hög nivå på affärsidéerna och mycket arbete under frihet, säger Christoffer.
UngDrive kan även fungera som en inkörsport till att köra ett UF-företag senare under gymnasiet. Vissa av ungdomarna har gjort fina webbplatser och några har redan sålt flera hundra produkter genom sitt Instagramkonto.
– Igår hade en säljövning där vi drog kort med instruktioner, som ett sorts rollspel. För att visa konceptet började vi – jag skulle sälja en resa till Christoffer och han skulle vara flörtig med mig. Det var skitkul, säger Adam Vikström.
Adam startade upp företaget Deligate för två år sedan, men de växte snart ur kostymen på Creative House och var tvungna att flytta till större lokaler. Nu är han tillbaka med ett gäng unga entreprenörer och känner att han ger igen något av det han fått. Christoffer arbetar i vanliga fall på Almi.
– Det är en fördel för ungdomarna att få vara mitt i en sprudlande business community, med ungefär 70 företag omkring sig, istället för att sitta i en skolsal. Skillnaden i nätverk, inspiration och känsla kan vara avgörande för hur bra det går för dem i sommar, säger Jörgen Vegraeus, Creative House.
UngDrive är ett nationellt koncept som köpts in av Örebro kommun och varje ungdom i projektet får 1 500 kr i startplåt av kommunen. Creative House sponsrar med lokaler och affärsnätverk.