Biljetterna sålde slut på nolltid och succén var ett faktum redan innan eventet startade. Nu tar vi tempen på några av de 80 besökarna på Sociala medierdagen igår.
”Jag har kommit ett steg upp i hur jag ser på sociala medier som helhet och har fått en bättre förståelse för hur jag ska fatta strategiska beslut,” säger Annica Vimnäs på Mäjsta gård.
Idén om en dag full av kunskap, inspiration och nätverk inom sociala medier föddes på Creative House för bara tre månader sedan. Redan för två veckor sedan var alla biljetterna slutsålda och intresselistan började fyllas på med namn.
”Vi fick en skön mix av handgripliga tips, saker man kan omsätta direkt, och success-stories för inspiration. Det var bra aktiviteter innan och de ordnade så att vi skulle nätverka med varandra på plats. Vi fick flytta runt mycket mellan olika stolar, så att vi inte gömde oss i vår comfort zone. Det blev ett bra nätverksklimat och öppnade upp hela evenemanget på ett smidigt sätt,” säger Fredrik Holm, som driver Brand New Profile.
”Det blev en helt fantastisk dag! Alla deltagarna kastade sig verkligen ut för att nätverka och testa nya saker. Det kändes mer som en stor kick-off för ett och samma företag, än att det 80 personer som aldrig tidigare träffats,” säger Cecilia Victoria Åslund, en av initiativtagarna till Sociala medierdagen.
Cecilia driver Digitalsnack – Social mediebyrå tillsammans med Jenni Laapotti. De hjälper företag att få effekt i sina digitala kanaler, främst genom föreläsningar, utbildningar, coachning och social media-managing.
Det genomgående temat för hela eventet var Audience is King.
”Vi fick konkreta tips om LinkedIn, Facebook och andra sociala media – både högt och lågt. Det har varit en informativ dag, där vi pratat både om nutid och framtid. Det var så himla mycket!” säger Annica.
”Jag måste definitivt bli mer aktiv på LinkedIn, av många olika anledningar. Tänk vilket nätverk som finns där och vilken omvärldsbevakning man kan få genom att ha rätt nätverk och befinna sig där mer systematiskt. Ett stort plus för att det var så stort fokus på nätverkandet. Mycket bra!” säger Johanna Bister, projektledare på Marknad och kommunikation, Mittmedia.
Med så många människor i ett och samma rum, flera bra föreläsare och många intressanta programpunkter undrar man förstås hur deltagarna upplevde dagen i stort.
”Framförallt tar jag med mig en varm känsla av att människor är öppna, fina möten med nya bekantskaper och riktigt inspirerande föreläsare,” säger Anna Pojen på Pojen Communication. ”Det var en fin mix av inspiration, konkreta föredrag och möjligheter till kontakter.”
”Inspiration! Jag har mycket tankar nu kring hur vi borde jobba mer med sociala medier framåt. Framförallt vikten av att jobba mer med data, för att kunna identifiera och lära känna våra målgrupper bättre. Datat ska få mer kärlek från och med nu, så att vi kan testa, skruva och optimera vår annonsering bättre,” säger Johanna.
Under en av programpunkterna gick Elin Häggberg, som driver bloggen Teknifik och också stod som en av arrangörerna av Sociala medierdagen, igenom hur vi kan använda video i sociala medier för att engagera vår målgrupp.
”Vi fick göra egna videos, som vi lade upp på nätet direkt. Det tycker jag var en bra övning,” förklarar Annica.
”Ja, det är mitt roligaste minne – att se när alla skulle hitta det perfekta ljuset för att spela in sin video. De tog verkligen uppgiften på allvar!” säger Cecilia.
Vi frågar deltagarna efter tre ord som beskriver Sociala medierdagen. Deras reaktioner låter inte vänta på sig.
”Värdeskapande, proffsigt och energigivande,” svarar Anna.
”Nätverkande, aktiviteter och inspiration,” svarar Fredrik.
Sociala medierdagen 2.0
”Det har redan kommit förfrågningar om att ta Sociala medierdagen till Västerås, Linköping, Jönköping och Grekland – så vi får se var och när det blir nästa gång. Vi har som ambition att sprida kunskap till flera orter runtom i Sverige och vi hoppas att vi kan komma tillbaka med Sociala medierdagen till Örebro igen!” avslutar Tina Lindahl, som driver Skill X och är den tredje initiativtagaren.
Nu närmast vill Cecilia, Elin och Tina fortsätta med att inspirera och utveckla deltagarna – genom att aktivt engagera sig i deras sociala kanaler, vara deras boost buddys och bidra med massa kunskap i sina egna kanaler. Det gäller att visa att man lever som man lär.
Foto © Pia Gyllin