När Julia Enmalm satt och tittade på inredning för barnkammare på Pinterest fastnade hon för alla kreativa sänggavlar. Det visade sig att de nästan uteslutande var tillverkade av händiga privatpersoner, men att det helt saknades kreativa barnsänggavlar på marknaden.
– Jag hittade en sänggavel som min kompis hade gjort och tänkte att jag också vill göra en sån, men en helt unik. Det finns inga roliga sänggavlar för barn på marknaden. Om man ska ha en sänggavel för barn så köper man en vanlig vuxengavel, fast till en 90-säng, förklarar Julia.
Tillsammans med tre vänner på ekonomiprogrammet vid Thoren Business School startade hon UF-företaget Dvala. Julia förklarar att de fyra har samma ambitioner och mål, men är helt olika personlighetstyper och därför kompletterar varandra bra. Själv läser hon med inriktning mot juridik och vill bli ekonomisk rådgivare mot företag eller privatpersoner. Det var naturligt att Julia, med sitt stora driv och målfokus, fick rollen som vd för Dvala.
– Alla har en sänggavel, men de ser likadana ut. Det här är ett smart sätt att göra barnrummet lite roligare. Vi såg ett behov av något som inte finns på marknaden, som vi vill utveckla. Dvala skapar och säljer kreativa, unika och personliga sänggavlar för barn, förklara Smilla Wreeth, som är marknads- och säljchef.
Smilla läser ekonomi med inriktning mot marknadsföring, för att hon är intresserad av hur man profilerar ett varumärke eller en produkt för att nå rätt målgrupp. Hur når man igenom bruset med rätt marknadsföring och i vilken kanal? Hon är inte säker på vad som ska göra efter studenten, men siktar mot något inom försäljning eller marknadsföring. Psykologi är ett annat ämne som lockar.
En personlig drömgavel för din barnkammare
Tre av Dvalas grundmodeller kommer att tillverkas i Slovakien, men anpassas och färdigställs i Sverige utifrån kundens önskemål. Modellen med arbetsnamnet Huset kommer däremot att tillverkas helt i Sverige av logistiska skäl. Kunderna kan välja mellan olika textiler, färger, mönster och former. En gul kanin med stora öron, ett hajgap eller en krenelerad borg är några varianter som kan kittla ett barns fantasi.
Det går även att välja till smarta tillbehör, som exempelvis nattlampa och hylla för nappar. Just nattlampa var ett önskemål som många efterfrågade i en nätundersökning som Dvala gjorde under hösten.
– Vi vill hjälpa barnen, så att det blir roligare och tryggare när de sover, det är vårt genomgående tema, säger Felicia Carlsson.
Det var hela tiden självklart att Felicia skulle bli Dvalas ekonomichef, eftersom hon är både stresstålig och realistisk. Hon väger både sina pengar och ord på guldvåg. Felicia går i samma klass som Smilla och läser också med inriktning mot marknadsföring, men vill arbeta med ekonomi efter studenten.
Hon förklarar att försäljningen kommer att ske genom mässor och personliga nätverk, men framförallt genom sociala medier som Facebook och Instagram. Alla kanalerna ska peka in mot en kampanjsida med webbshop, som man arbetar med för tillfället.
– Dvalas sänggavel är inte bara en möbel i rummet, utan hajen på gaveln skyddar dig från monstret under sängen. Det ska finnas en storytell kring alla produkterna. Vår målgrupp är föräldrar med barn i tre- till åttaårsåldern, men vi har även fått in förfrågningar från föräldrar till barn i tolv- till trettonårsåldern, säger Amanda Andersson.
Amanda läser juridisk inriktning och är ansvarig för produkt- & designutvecklingen på Dvala, men hon vet inte vad hon vill göra efter studenten. Det enda hon vet är att hon vill bli bäst på något och har en go hard or go home-attityd. Allt eller inget.
– Amanda hatar att förlora, säger Julia.
– Hon blir verkligen bäst på allt hon gör, säger Smilla.
Ungt, hållbart och socialt ansvarstagande
Det är tydligt att Dvala är ett modernt företag. Det genomgående temat är att att hjälpa barn att sova bättre, men de satsar också hårt på att återvinning av material och skänker en del av sin vinst till välgörenhet.
– Vi arbetar med spillprodukter och återvinning, bland annat genom en lokal bygghandel som hjälper oss med trämaterial. Dessutom skänker vi åtta procent av vinsten till Min stora dag. De är en organisation som uppfyller svårt sjuka barns drömmar, säger Smilla.
– Ja, recycling och återvinning. Det är viktigt att vi arbetar hållbart. Vi vill inspirera människor att vara mer kreativa, säger Amanda.
Alla fyra är överens om att det inte behöver vara svårt att värna miljön eller tänka utanför boxen. Ordet kreativitet återkommer flera gånger. Det är uppenbart att de här drivna tjejerna ser företagande och entreprenörskap som ett sätt att göra världen till en bättre plats. De har alla som ambition att starta egna företag i framtiden.
– Alla vill utvecklas och Dvala är ett sätt för oss att lära oss mer. Vi vill sälja mycket, nå ut till många och att våra namn ska spridas. Ingen av oss vill ha ett traditionellt jobb, utan vi vill vara självständiga, vara våra egna chefer. Inte jobba under någon annan, säger Julia.
– Det skulle vara roligt att starta ett eget företag någon gång i livet och vi ser det här som ett bra steg på vägen, säger Smilla.
Nyttan av att få hjälp utifrån
Felicia lyfter fram att deras lärare och mentorer är duktiga och att de lär sig väldigt mycket genom att starta och driva Dvala. En av deras mentorer är Stanley Wong på Svenska dryckesmässor.
– Jag gillar tjejernas driv, de är framåt, lyhörda och vill verkligen ta position, vilket jag gillar. Affärsidén och konceptet skiljer sig från många övriga och här är det hårt arbete som gäller och inga genvägar, säger Stanley.
Det är uppenbart att han har gjort ett gott intryck på tjejerna och att de har haft nytta av hans mentorskap.
– Han kommer aldrig låta oss ge upp, utan driver oss hela tiden vidare. När vi inte träffat honom på några dagar så mejlar han och frågar. Det uppskattar vi jättemycket, inte minst för att vi vet att han är väldigt upptagen med andra saker, säger Felicia.
Genom Stanley har Dvala fått kontakt med andra företag som kommer att hjälpa till med delar av deras produktion. Bland annat Made up North, som också finns på Creative House.
– Stanley är precis den person vi behöver för att bli pushade. Han är en bra coach med stor erfarenhet inom företagande och har bra kontakter, säger Amanda.
Dvala har sin arbetsplats på Creative House och kommer att nyttja våra flexplatser under tiden som företaget utvecklas och tar höjd. Målet är att sälja minst 20 sänggavlar innan tjejerna tar studenten i vår, då företaget antingen ska avvecklas eller ombildas till ett aktiebolag.
– Jag älskar möjligheterna som finns på Creative House, alla öppna dörrar. Det känns som att vi är ett företag på riktigt, inte som i skolan där vi är ett UF-företag som gör det här för att få ett bra betyg. Här är vi ett seriöst företag, säger Julia.
– Det är trevligt på Creative House och vi får tillgång till ett stort nätverk. Det är bara att skicka ut en fråga så får man hjälp. Det är roligt att arbeta här och det ger mer motivation än att sitta hemma eller i skolan, säger Felicia.
– Kreativiteten känns helt rätt och är precis vad vi behöver, säger Amanda.
– Vi är jättetacksamma att vi får vara här. Det känns seriöst och ger oss energi. Att bara vara här med alla andra företag ger oss motivation, säger Smilla.
Julia, Smilla, Amanda och Felicia har lovat att de ska gå runt och presentera sig för alla i huset inom kort. Vem vet, rätt vad det är kanske du har beställt en ny sänggavel?
Bilder från Dvala Gilla och dela Dvala uf.dvala@gmail.com