När en global pandemi slår till och mässbranschen stendör får det konsekvenser för många. Ett företag som blivit hårt drabbat är Svenska Dryckesmässor, vars affärsidé är att låta människor träffas, utbyta kunskaper och ha trevligt tillsammans.
Men nöden är uppfinningarnas moder och nya idéer föds ur tuffa tider. Vi tar tempen på Minny Källman och Stanley Wong – och pratar om deras nya satsning.
»Det var runt 2015 som vi började prata om att göra en digital satsning. Det är otroligt många företag som hänger med oss på mässorna, även privatpersoner och kunder, som vi skulle kunna ha ännu mer kontakt med. Då skulle också produkterna kunna finnas kvar under hela året,« säger Minny.
Mässorna blev större, besökarna fler och företaget växte. Planerna på en digital plattform för dryckesälskare fick skjutas på framtiden.
»Många som jobbar med kommunikation, och även mässorna själva, undrade om de inte kunde få jobba med våra kontakter. Vi har hög öppningsfrekvens på våra nyhetsbrev, så vi vet att de epostadresser vi har är bra. Besökarna är intresserade av det vi gör, på riktigt,« säger Stanley
Sedan kom GDPR och det blev känsligare hur man får använda epostadresser. Svenska Dryckesmässor strök alla tidigare besöksregister och jobbade vidare med nya godkännanden, för att fylla kraven i den nya europeiska dataskyddsförordningen.
I slutet av förra året bestämde de sig för att ta nästa steg.
»Vi kände att; nu kör vi! Nu skapar vi den här nya digitala mötesplatsen som vi pratat om tidigare,« säger Minny.
Strateg fick uppdraget att börja utveckla plattformen. Fokus var kunskap och lärande, precis som på dryckesmässorna. I början gick det fort och det var mycket att hålla ordning på, med nya plattformen och de kommande mässorna.
Sedan kom corona.
»Vi genomförde vår sista mässa 7 mars, i Stockholm, och dagarna efter kom förbudet mot fler än femhundra deltagare. Sedan sänkte man till femtio. Då hade vi en tanke om att det här skulle vara över innan sommaren och att vi kan köra i höst istället, men så blev det ju inte,« säger Minny.
Tre mässor flyttades till hösten, men till slut fick alla sex mässor ställas in helt.
»Vad gör vi nu? Vi såg ett behov hos utställarna; att de fortfarande vill träffa besökarna och att besökarna fortfarande vill få inspiration, kunskap och tips,« säger Minny.
»Man slutar inte dricka för att det är coronapandemi,« säger Stanley.
Den nya plattformen blev svaret på frågan som alla ställde. Från att ha varit en mötesplats mellan mässorna, ett komplement till det fysiska mötet, flyttades fokus till en sorts digital mässa. En plats där utställarna kan presentera sina produkter, varvat med receptförslag och trivsam kunskap om drycker.
»Vi har en kö av utställare som vill vara med, så vi har fått ett mycket bra mottagande. Det beror på att de tycker att vi varit duktiga på dryckesmässorna och att de vill komma åt våra besökare,« säger Stanley.
Det blev inte som Minny och Stanley tänkte sig från början, men Pincha lanseras i morgon (2 oktober) och sedan är planen att utveckla plattformen allt eftersom.
»Nu är vi inte bara bra på möten öga mot öga, i två dagar, utan vi blir duktiga 365 dagar om året. Det finns andra som har digitala sajter, men vi kan erbjuda båda; både fysiskt och digitalt,« säger Stanley.
Pincha innehåller information om mat och dryck i kombination, presenterat på ett lättsamt och skönt sätt. Det blir inte långa texter om en viss druvas egenskaper, var de växer och så vidare, utan mer inriktat på vad man behöver när man står och lagar mat på fredagen.
»Pincha ska skrapa på ytan, med ett lättsamt språk, och ge tips och trix. Det finns så många duktiga människor där ute, som kan väldigt mycket inom sin grej, och dem vill vi ha med. Pincha ska vara som en lite kunnigare kompis, den man ringer till om man vill imponera på fredagen: ’Jag valde Prosecco istället för Cava, för att…’« säger Minny.
Smaknördarna, som de kallas, är en viktig del av Pincha.
»Vi tror inte på att ha en miljon recept, utan ett recept; det bästa receptet av alla. Man ska inte behöva något annat,« säger Minny.
Sedan i mars har både Stanley och Minny har lagt nästan all sin tid på att utveckla Pincha, eftersom det inte funnits några mässor att organisera eller marknadsföra. Nu är det snart dags för premiären och förväntningarna från besökarna är höga.
»Det är väldigt spännande och kul. Pirrigt! Vi lade ut en liten puff på Facebook i fredags och det är redan femhundra som följer sidan,« säger Stanley.