Mellansveriges största hubb för startups

Pressmeddelande 2018-01-10

Kreativ hubb ska bli Mellansveriges främsta för startups

Örebros största business community, Creative House, tar steget till att bli den största hubben för tech- och startup-bolag i Mellansverige. Initiativet stöttas av bland annat SJ, Epiroc (tidigare Atlas Copco) och Länsstyrelsen Örebro län. Målen är högt satta, men entreprenörerna står på kö, säger initiativtagaren Niclas Molinder.

När Niclas Molinder startade techbolaget Auddly för sex år sedan backades han av Max Martin och Björn Ulvaeus. Det var genom Auddly som Niclas såg behovet av att samla andra entreprenörer i samma situation under samma tak, på samma sätt som man gör i större städer. Idag är Yobber, Splitgrid, Pennybridge och Pausit exempel på lyckade startups i huset. Foodtech-bolaget Deligate började sin resa på Creative House och här hittar vi även teknikskribenten Elin Häggberg.

– Det saknas en bra startup-community i Mellansverige och därför gör vi den här satsningen. Creative House ligger geografiskt perfekt för att även täcka in Karlstad, Västerås och Eskilstuna, säger Niclas Molinder.

Creative House ligger på väster i Örebro och samlar över 65 företag och närmare 100 personer. Från utsidan ser det ut som en typiskt tegelröd skofabrik, men på insidan är det ljust och högt till tak. Det liknar ett klassiskt företagshotell, med den skillnaden att man samarbetar mer och har en större gemenskap. Niclas Molinder beskriver Creative House som Örebros största Business Community.

– Förutom bra arbetsplatser och en skön gemenskap satsar vi mycket på event, föreläsningar, kunskapsförmedling, nätverkande och inspiration, säger Niclas Molinder.

Flera kreativa projekt

Genom Creative House drivs flera spännande projekt, ofta i samarbete med andra företag eller organisationer. Tillsammans med film- och musikfestivalen Live at Heart driver man entreprenörsfestivalen Live at Heart Creative, med inspiration från bland annat SXSW i Austin, Tx. Creative Minds är en integrationsprocess, där drivna entreprenörer och människor från utanförskapsområden kan mötas och utvecklas i en neutral miljö.

Create IT Örebro är det absolut senaste projektet som drivs genom Creative House. Projektets mål är att matcha lokal it-kompetens med större techbolag i storstadsregionerna och arbetet sker i samarbete med Örebro kommun och Länsstyrelsen Örebro län.

– Klimatet på arbetsmarknaden i Stockholm är helt överhettad. Det är sinnessjukt svårt att rekrytera rätt kompetenser, framförallt inom it-sektorn, säger Niclas Molinder.

Samarbeten

Niclas Molinder driver Creative House tillsammans med Fredric Öjebrandt, grundare av Great Security, och Jörgen Vegraeus, som driver reklambyrån Smultron. Genom åren har trion satsat hårt på att knyta flera större partners till huset, bland annat Örebro kommun, Handelsbanken, IKEA, Länsförsäkringar, SJ, Lindahl, PWC och Epiroc (tidigare Atlas Copco).

Flera av dessa samarbetspartners har visat intresse för startup-initiativet och vill på olika sätt nå drivna entreprenörer i Mellansverige.

Creative House är Örebros största Business Community och samlar över 65 företag och nästan 100 personer under samma tak. Det är en unik och inspirerande miljö för att mötas, utbyta idéer och samarbeta i nätverksform. På Creative House finns stora och små företag från många olika branscher – förenade i sin vilja att samarbeta, nätverka och vara kreativa. Här hjälper företag varandra att växa.

Pressbilder:

Dropbox

Webbplats:

https://creativehouse.se/

För ytterligare upplysningar:

Niclas Molinder, Creative House
Mobil: +46 (0)702 – 14 80 00
Epost: niclas@creativehouse.se

Pressmeddelandet finns publicerat (uppdateras löpande):

DI – Deras hubb ska sätta Örebro på techkartan (10 jan)

Örebronyheter – Kreativ hubb ska bli Mellansveriges främsta för startups (11 jan)

Nerikes Allehanda – Nytt företagsprojekt: Kommunen och länsstyrelsen går in med 600 000 kronor (12 jan) (plusmaterial)