Creative House och Kulturaktiebolaget drar igång den digitala plattformen SeeUsLive, för att gynna liveartister i Örebro och ut i världen.
»Vi drar igång allt nu på fredag, med Freddie Liljegren som kom tvåa i Idol 2019. Vi kommer livestreama en session från Creative House,« säger Fredric Öjebrandt
Målet med plattformen är att få olika musikstilar, kultur- och teknikfirmor, trollkarlar, dansare, konstnärer och andra inom artistbranschen att göra streamade sessions om 30-45 minuter och sända via den gemensamma plattformen. Publiken kan sedan gynna artisterna genom att swisha till sina favoriter.
»Detta är ett unikt samarbete mellan olika aktörer inom musikbranschen i Örebro. Vi visar med detta att samverkan är det bästa sättet att hitta nya vägar framåt i denna turbulenta tid. SeeUsLive är ett direktresultat av nätverket Musikscen Örebro och vi är jätteglada att kunna presentera detta konkreta initiativ,« säger Niclas Molinder
Pengarna som kommer in från publiken delas mellan artister och produktion. Creative House erbjuder en permanent inspelningsscen, men du kan lika gärna spela in på Konserthuset, i kyrkan, på restauranger, hemma eller var det än passar dig bäst. Flera aktörer har redan visat intresse för SeeUsLive, bland annat Live at Heart, Scenit, Örebro jazzförening, STå Pintxos & vänner och flera andra. Artister, som Jasmine Kara, kommer att dyka upp i kanalen.
»Vi hoppas att vi kan rädda regionens artister & tekniker,« säger Björn Lycklig Wallgren
En webbportal på seeuslive.se är på väg och redan idag kan du prenumerera på Youtubekanalen SeeUsLive och gilla sidan SeeUsLive på Facebook.
Kulturaktiebolaget är en artist- och eventbyrå med bred kompetens.
Loggan är framtagen av David Cederlöf på BLaeCK.