Pressmeddelande 2018-06-27
Sveriges största showcase-festival satsar på entreprenörskap – ska bli Sveriges svar på SXSW
Showcase-festivalen Live at Heart är en av Sveriges och Skandinaviens främsta mötesplatser för musik och film. Nu görs en satsning på att addera entreprenörskap. Live at Heart lockar folk från hela världen. Förra årets musikprogram innehöll 230 band på 24 scener i centrala Örebro. Dessutom 40 filmer och runt 40 talare i olika seminarier och workshops. Inspirerat av South by Southwest i Austin.
– Årets tema är “Entreprenuership has no borders”. Inom entreprenörskap spelar det ingen roll vilket kön man har eller vilket språk man pratar. Det är drivet att skapa något som är det intressanta och i mötet mellan olika människor händer det spännande saker, säger Niclas Molinder, medgrundare av Creative House.
Live at Heart arrangeras i år för nionde gången. Och festivalen växer även i år. Nytt för i år är Live at Heart CREATIVE, en del som handlar om entreprenörskap. Målet är att skapa en spännande mötesplats för entreprenörer och bolag från hela Norden, samt ge dem möjlighet att träffa investerare.
Live at Heart CREATIVE är koncentrerad till två dagar under Live at Heart-veckan, den 6-7 september. Torsdagen den 6:e september blir det en pitchdag kombinerat med seminarier på Örebro Konserthus. På kvällen blir det bland annat mingel och prisutdelning för bästa pitch. Marie Wall, startupansvarig på Näringsdepartementet kommer vara prisutdelare.
Live at Heart CREATIVEs officiella partners är: SJ, ICA X, ÖBO och Epiroc. De kommer alla finnas på plats under de två dagarna.
– Vi är på jakt efter intressanta idéer och bolag från hela Sverige och ser fram emot dagen med spänning, kommenterar Ariella Rotstein Gille, co-lead på ICAx, ICAs innovationshub.
På fredagen blir det föredrag av duktiga företagare kopplat till entreprenörskap och utmaningar för startups parallellt med Live at Hearts övriga seminarieprogram inom musik och film. Under veckan även andra aktiviteter, som till exempel kidshack och hackaton.
– Live at Heart är framförallt en mötesplats, CREATIVE kommer att skapa nya möten mellan entreprenörer och investerare, musiker, musikbransch, filmare och filmbransch. Det blir ett unikt event för Sverige. Vi är också glada för vårt fördjupade samarbete med staden Austin och framtida samarbeten med SXSW, säger Åke Lundström, VD för Live at Heart.
Live at Heart CREATIVE är ett samarbete ett mellan Live at Heart och Creative House, en businesscommunity med fokus på startups i Örebro. Arrangörerna ser långsiktigt på bygget av Live at Heart CREATIVE. Tillsammans med festivalen i övrigt satsar man också på att etablera sig mer internationellt genom en rad samarbeten.
Det finns redan ett stort intresse för festivalen och flera bolag är klara, precis som en rad spännande investerare. Örebro Universitet, Örebro Kommun, Region Örebro Län samt Handelskammaren är med och backar upp festivalen. Flera spännande startups finns på plats, till exempel Transfer Galaxy och Yobber.
Kontakt:
Åke Lundström
VD Live at Heart
ake@liveatheart.se
+46 (0)70 67 47 620
————————————
Magnus Tunmats
PR & Communications
magnus@liveatheart.se
+46 (0)70-495 00 49
________________________
Live at Heart är en showcase-festival och branschkonferens för musik, film och andra kreativa näringar som äger rum i Örebro i september varje år. Festivalen startades 2010 och har sedan dess blivit en av skandinaviens största showcase-festivaler. Förra årets musikprogram innehöll 230 musikakter på 24 scener i centrala Örebro. Dessutom 40 filmer och runt 40 talare i olika seminarier och workshops. Totalt fanns 20 nationer representerade på festivalen.
Creative House är Örebros största business-community med 100 företag. I en gammal skofabrik på väster i Örebro erbjuds olika typer av co-working upplägg. Dessutom drivs olika typer av projekt för att främja entreprenörskap och gynna Mellansveriges startup-community. Bakom Creative House står entreprenörerna Jörgen Vegraeus, Fredric Öjebrandt och Niclas Molinder.