Byteshandel har blivit trendigt och nya delningstjänster poppar upp lite varstans nuförtiden. I Sverige har det främst handlat om tjänster riktade mot privatpersoner och konsumenter, men i andra länder finns det en rik flora av plattformar för byteshandel mellan företag – så kallad barter.
Därför kallade Coompanion i Örebro till ett frukostseminarium här på Creative House idag, för att sondera intresset inför att bilda en barterring i form av en handelsförening. Barterringen ska fungera som plattform för företag som vill samarbeta och byteshandla med varandra, med allt från biljetter eller hotellrum som inte går åt till outnyttjad konsulttid eller personalkapacitet.
”Det var intressant – en ny idé eller tanke för mig. Det är ett helt nytt sätt att förhålla sig till sin överkapacitet och sin outnyttjade arbetstid. Jag kommer att följa det här och är helt klart nyfiken,” säger Elisabeth Werngren, småföretagare.
Efter en inledande presentation fick deltagarna diskutera i smågrupper.
”Det var drygt femton företag som kom på frukostmötet. Det var ett glatt gäng med massvis med frågor och tankar. Det verkar som att det finns en hel del att byta bort och en hel del att byta till sig,” säger Josephine Hedlund, Coompanion Örebro.
Coompanion finns på 25 platser i landet och de arbetar för att människor ska förverkliga sina idéer tillsammans, exempelvis i kooperativ eller i form av småföretag som samverkar. De främjar dessutom lokal utveckling och ett socialt entreprenörskap för både människor och miljö. Arbete sker främst genom rådgivning, process- och projektledning samt utbildning.
Så här fungerar det
De företag som ansluter sig till barterringen kommer att kunna lägga in tjänster eller varor (sin överskottskapacitet) i plattformen och få ersättning för dessa i barterkrediter. Dessa kan sedan användas för att byta till sig andra medlemmars varor eller tjänster. Bytet måste alltså inte ske mellan två specifika företagare, utan det är fritt fram att välja mellan allt som finns tillgängligt i plattformen.
Vid varje affär går sedan en mindre summa till en mäklare som sköter administrationen och till att stödja lokala sociala innovationer.
”Vi är övertygade om att vår plattform kommer att leda till att de företag som är medlemmar inte bara kommer att kunna öka sin lönsamhet och stärka sitt regionala nätverk, utan även få möjlighet att på ett enkelt sätt stärka sitt sociala engagemang och sin lokala anknytning,” säger Erik Brodin, Coompanion Örebro.
Vad händer nu?
I och med frukostseminariet är det första steget taget. Företagare, politiker och andra intresserade har fått mer information om konceptet och haft möjlighet att ställa frågor. Nu tar Coompanion det här vidare till nästa steg.
”Vi kommer att bygga vidare på det nätverk som nu bildas för att se om det finns underlag för att starta upp en barterring. Samma seminarier hålls även i Östergötland och Västmanland så att handel över länsgränser kan möjliggöras,” säger Jonas Lagander, Coompanion Östergötland.
Om du är intresserad av att veta mer så är du välkommen att kontakta Coompanion Örebro för mer information.