Tim visade ljudet

Musikscen Örebro hade sin tredje träff igår och temat var Write ’n Produce. Tim Larsson, som sysslat med musikproduktion sedan 1982, pratade mix och produktion.

»Jag stod på scen första gången 1984, på Vivallagården. Jag var toknervös och fick svettfläckar på min vita skjorta – jag tror det syntes. Det har jag med mig ibland, fortfarande, den där känslan av att vara utlämnad.«

– Tim Larsson

För att hålla avstånd var alla stolar placerade med en meters mellanrum och minglet sköttes så ansvarsfull det bara var möjligt. Med den här träffen ville vi visa oss själva och resten av musikscenen att det går att mötas, utveckla branschen och hitta nya vägar framåt – även i dessa konstiga tider.

Tim berättar om sina första år i studion…

Tim: »Vi satt i I3’s gamla mjölk- och äggkyl.«

Niclas: »Det luktande fruktansvärt!«

Tim: »Ja! Men det var också ganska… vidrigt, faktiskt.«

Han visar sitt mixerprogram på skärmarna och lägger på She got me med Luca Hänni. Låten var Schweiz bidrag i Eurovision Song Contest 2019 och slutade på en fjärdeplats (Sverige kom på femteplats med John Lundvik och To Late for Love). Sedan går Tim igenom, steg för steg, hur han arbetade med splice, tretusenduschar, samplingar, tröskelvärden och 140 olika tracks.

»Ju mer jag lär mig, desto mer förstår jag att jag inte kan.«

– Tim Larsson

Veteranerna i sällskapet erinrar sig tiden med fyra kanaler och en studio som kostade tusen kronor per timme. Idag får allt (och mer därtill) plats i en MacBook.

»Höj volymen! Det är ett bra trix om du ska få någon att gilla din låt. Höj nivån, utan att ha sönder något i ljudbilden.«

– Niclas Molinder

En person tipsar om Airwindows plugg. Det är gratis att ladda ner, men supporta gärna utvecklaren genom Patreon.

I en värld där det varje dygn laddas upp 40 000 nya låtar på Spotify är alla tips och råd välkomna. Det här var en kväll fylld av insikter och det känns som som att vi bara skrapade på ytan. I slutet lyftes önskemål om både en riktigt nördig mix- och productionsession med Tim, Songwriting camps och co-labs inom urbangenren. Niclas ville egentligen hålla ett kort anförande om musikrättigheter, men det fick inte plats i kvällens schema.

På en fråga om hur många som var intresserade av att lära sig mer om musikrättigheter räckte nästan samtliga upp handen. Se där!

Tim skickar med oss ett sista råd:

»Jag gillar att jobba ganska snabbt – och sedan komma tillbaka senare. Får jag inte till sångljudet? Ta en paus, ta en kaffe, gå en promenad eller lyssna på något annat. Ibland, om man är trött i öronen, är det bättre att bara lägga ner och ta det en annan dag«

Nästa träff är preliminärt planerad till torsdag den 26 november och temat blir Den nya livescenen.