Live at Heart Creative är över för den här gången, men här kan du läsa lite om allt som hände under denna sprängfyllda dag. Det gick knappt att få tyst på mullret och minglet i lokalen. Det surrades, pratades, planerades och (förmodar vi) investerades vid varenda skärm. Händer skakades, visitkort bytte ägare, planer smiddes och kontakter kultiverades inför framtida samarbeten.
Vi tog tempen på några av besökarna i vimlet och frågade hur de upplever festivalen.
– Jag tycker att det har varit ett jättespännande program hela eftermiddagen. Det har varit substans och det har varit intressanta talare; som vet vad de talar om. Professionella. Jag tycker att Ruth Brännvall var fantastisk, kompetent och vaken, sade Anna Kremel, lektor på Handelshögskolan vid Örebro universitet
– Det är toppen här! Man glider runt och tittar på saker. Höjdpunkten är alltid bolagen själva, att se företagare på scen berätta om sina idéer, och att mingla och prata med de bolag och investerare som är här, sade Mats Dernánd på Inkubera
– Tillväxtverket har valt ut Örebro och Umeå som två heta städer vad det gäller startups, så det är roligt att få visa upp det här fantastiska eventet för dem. Jag hörde någon säga ’Det här saknar man i Stockholm’ och det känns så klart fantastiskt. Ikväll ska vi åka till BeeScanning i Lindesberg och i morgon får de träffa hela entreprenörskedjan med Drivhuset, Inkubera och flera andra, sade Maria Silverlid, näringslivssekreterare vid Örebro kommun
– Jag tycker att det är kul att se att det finns ett stort engagemang för att driva bolag utanför storstäderna. Det finns en storstadsnorm när det gäller att starta företag, särskilt innom tech; att man måste vara i Stockholm. Men det måste man inte! Jag tror att det är viktigt med såna här mötesplatser, där olika människor, företag och investerare kan träffas. Det här är inte ett event bland många, utan kan verkligen göra skillnad i framtiden, sade Elin Häggberg på Teknifik
När det var dags för diskussion om innovation – på temat Disrupt or die! – med ICAx, Epiroc och SJ i panelen blev det full fart i lokalen.
– Det är som hela havet stormar! När det blir paus springer alla fort iväg för att hitta vilken startup det ska investera i och nu när vi kör på scenen gäller det att hitta en stol igen, utbrast programvärden Boris Nordenström från scenen
– Det är första gången jag är här och det är ungefär som jag trodde, men jag är imponerad över att det finns så många häftiga idéer från alla startups. Jag tycker att föreläsningen med Ruth, paneldebatten och Marie Wall från Näringsdepartementet visar att vi måste digitalisera mer för att effektivisera, som sjukvård och skola, och att istället för att ta in en konsult så tar man in en startup. Sånt tycker jag är häftigt och jag tror hårt på det, sade Emelie Oscarson vid Svenska Dryckesmässor
Vi sökte upp Ruth Brännvall på Impact Invest, eftersom hennes keynote om affärsänglar har gjort stort intryck på flera av dem vi pratat med. Vad tycker hon om Live at Heart Creative?
– Det är en bra mix, ett lagom stort format. Det är jättebra stämning och blandning av folk. Om det blir väldigt stora konferenser så står många i ett hörn och får social fobi. Det här är överblickbart och man känner igen folk. Det är egentligen perfekt, sade hon.
Har hon som investerare hittat några intressanta startups?
– Vi kom hit för att vi är ute efter samarbeten med änglar och vi träffade också två bolag som vi vill följa upp med. Ett av dem kan vi troligen hjälpa redan nu, men annars nästa år. De är i lite för tidigt skede egentligen, sade hon.
Niclas Molinder, en av initiativtagarna till entreprenörsfestivalen, for fram som ett yrväder mellan pratsugna besökare. Vi tog chansen att ställa en fråga. Hur har det gått, så här långt?
– Jag är alltid nervös innan. Kommer alla gäster att dyka upp? Kommer utställarna att tycka det är värt att sätta av en heldag för det här? Men det flyter på, nu känns det riktigt bra. Man lär sig alltid nya saker, så några saker ska vi korrigera till nästa år, sade Niclas.
Vi stoppade Ulrika Wågelöf på Remarc Reklambyrå och frågade vad hon lärt sig under dagen.
– Jag har fått nya insikter om affärsänglar och skalbarhet. Att tänka större och tänka digitalisering. Att tajming är en viktig del i varför saker och ting går bra, men också att man vågar be om hjälp och nätverkar, sade hon.
Ulrika är övertygad om att det här sätter Örebro på kartan och att det är bra för alla unga företagare som vill växa och kanske komma ut på en större marknad. Vi vände oss vidare till Hannes Rydell på Sista nio, eftersom han är en av dessa unga företagare.
– Mer kontakter kan leda till allt möjligt. Anledningen till att det har gått så bra som det har gjort för oss är tack vare kontakter, men det visste jag så klart inte när jag träffade dessa kontakter. Det brukar vara så att någon känner någon, som brukar vara vägen till många möjligheter, sade han.
Plötsligt avbröt Boris programmet och bad Frida Wirsén, lifecoach och yogainstruktör, att komma upp på scenen. Hon höll en drygt en minut lång andningsövning med publiken. Med tre djupa andetag fick hon hela stämningen i lokalen att ändras.
Sedan var det dags för en av dagens höjdpunkter – pitchtävling på stora scenen. Fem fräscha startups berättade om sina affärsidéer och vad de behöver för att ta sin idé till nästa nivå.
Publiken fick sedan rösta på bästa pitchen via ett onlinesystem, men innan dess måste vi fråga några av konferensdeltagarna vem som är just deras favorit och varför:
– Jag har träffat Björn Lagerman på BeeScanning flera gånger tidigare och han har en väldigt intressant historia, just med att han varit biodlare sedan början av 70-talet och hittat vad som verkar vara en skalbar lösning på ett otroligt viktigt problem, sade Tobias Furuholm på Treebase AB
– Det var bra pitchar, tycker jag. Alla hade lite av den här aha-effekten, när man förstår affärsidén. Jag tycker att BeeScanning har bästa idén, men bästa pitch var Binary Brains. Credd till Creative House för ett bra anordnat event, sade Hannes.
– Det har varit många spännande, intressanta och inspirerande talare. Kul att det finns så mycket potential i Örebro. Speciellt pitchtävlingen var rolig, tycker jag. Jag gillar han från Soundation; det var kul att höra om deras resa. Människor är intressanta över lag. Det var kul att yogatjejen gick upp och tog över scenen; slog ett slag för en viktig sak, sade Hanna Wreeth vid Svenska Dryckesmässor
– Hon hade bästa pitchen, egentligen, tillade kollegan Emelie.
Vi sökte upp Frida för en kommentar.
– Det där var bland det finaste jag hört! Jag var inte ens med i tävlingen, men jag är glad att mina två-tre minuter, med tre djupa andetag, kändes viktigt. Det är precis vad mitt företag handlar om! Jag vill verkligen implementera yoga överallt, för alla kan göra det, sade hon.
Vi frågade vad hon har fått ut av den här dagen som utställare.
– Jag tror mycket på att vi tillsammans kan skapa förändring. Här känns det som att jag fick den möjligheten, genom att prata med människor från flera olika företag. Jag hoppas att den här dagen ger mig mer kontakter, för det är väldigt många som kommit fram och pratat med mig. Det är jag så tacksam för! Jag har en dröm om att yoga ska bli ett alternativ till medicin, istället för de läkemedel som idag behandlar barn och ungdomar som lider av exempelvis depression eller annan psykisk ohälsa, svarade hon.
Vi vände oss till Lukas Ivarsson på TelliQ och ställde samma fråga.
– Den här dagen har givit mig insikter i hur investerare resonerar kring olika aspekter. Jag gillar det som Ruth pratade om, att man kan investerar från olika perspektiv; finansiellt, men även socialt och ur ett samhällsperspektiv. Jag uppskattar också det min gamla kompis Per Emanuelsson, från Soundtrap, sade om att odla kulturen att ge vidare; att det finns personer här i Örebro som gjort ett exit och kan ge vidare som investerare. Inte bara kapital, utan framförallt kompetens om själva resan. Både misslyckanden och success stories; ofta har entreprenör varit med om båda och, förklarade han.
Lukas lyfte också fram att nätverkandet med andra bolag, som befinner sig i helt olika faser, varit en viktig del av dagen.
Slutligen var det dags för prisutdelning och avslutning. När maten var uppäten, tomflaskorna insamlade och (nästan) alla vännerna gått hem högg vi tag i Fredric Öjebrandt, en annan av initiativtagarna till Live at Heart Creative. Vi frågade vad han uppskattat mest med dagen.
– Ruth Brännvall var kul att lyssna till, utifrån hennes erfarenheter internationellt och att hon jobbar med investeringar utifrån en annan horisont; utifrån hållbarhet, social impact och miljö. Över lag var det väldigt bra mingel; folk tog för sig och pratade med varandra. Oavsett hur bra event vi gör så är det upp till dem som kommer hit att göra något bra av det, att skapa samtal. Det tycker jag också är responsen från flera andra jag pratat med, svarade han.
Vi frågade naturligtvis också om Live at Heart Creative kommer tillbaka nästa år.
– Jag är supernöjd med årets event, men nu ska jag ladda om med lite mat och ta del av all härlig musik ute på stan. Sedan får vi gå igenom all feedback och fundera lite. Men vi kommer tillbaka, i någon form, även nästa år. Definitivt, avslutade han.